Onze 5008


6 jul 2010

Onze 5008

Zeer snel was ‘onze 5008’ geregeld en gingen we op pad (met dank aan Bovee Amersfoort). De 1.6 HDI motor is zeer aangename motor. Geen idee hoe hoog de koppel is, maar het accelereren was zeer verrassend voor een 7-zitter. De bak schakelt ook erg soepel en inderdaad gezien de 1.6 inhoud en de vorm van de wagen is het rijgedrag erg fijn. Nu hebben we het niet zelf onderzocht, maar de verkoper gaf aan dat het een BMW motor betreft. BMW pretendeert met EfficientDynamics BMW’s zuiniger te maken de beste verhouding tussen verbruik en prestatievermogen te bieden. Zie, zo heb je toch Duitse degelijkheid in een chique jasje. Zaken zoals Distance Alert, intelligente parkeerhulp en Hill Start assist hebben we niet getest, maar geloven we Peugeot op hun woord dat het prima werkt. Head-up Display is afhankelijk van de uitvoering leverbaar, optioneel of standaard. Op de onze zat het helaas niet op, want dat hadden we zeker willen testen.

Het ontwerp voldoet wel aan ieders familielid wensen. Het is een stijlvolle, hightech wagen die je met plezier rijdt. Als kind, heb je ruimte en optimaal comfort. Bijvoorbeeld als optie kan je zonneschermen nemen om je kinderen te beschermen tegen de zon. Ze zijn dan netjes in de deuren weggewerkt. En met het video pack zal je je kinderen voorlopig ook niet horen. De 7 zitplaatsen zij n trouwens wel optioneel en de derde rij kan niet voor lange tijd volwassenen herbergen. Het op- en neerklappen van de stoelen is met 1 hand beweging te doen, zodat ze in de vloer verdwijnen. Wel vonden wij alle flappen erom heen een minpunt, aangezien ze merendeels in de weg zitten tijdens de handeling. Als je niet de derde rij installeert, heb je een bagageruimte van 823 liter, dat ver boven de norm ligt. Qua veiligheid zit het ook wel goed. Cruise control met snelheidsbegrenzer, airbags voor alle zitrijen. Op de derde rij hebben we gordels getest en die zijn netjes als driepunts uitgevoerd. Op de tweede rij vind je drie ISOfix bevestigingen met drie ankerpunten. Dus uw kinderzitjes zullen goed geïnstalleerd kunnen worden. De ruitbediening achter kan je bedienen en vergrendelen naar wens. Zelf hadden we er even moeite mee hoe het exact werkte, maar net als het panoramadak knopje dat is 1 keer uitzoeken.

Qua verbruik hebben we een te korte rit gehad, maar het boekje geeft aan dat het verbruik binnen de bebouwde kom rond de 6.8liter op 100 km doet en er buiten 4.6 liter. Het is verschillend per motor uitvoering, maar het ligt voor de diesels allemaal redelijk in de buurt van elkaar.

‘Ons 5008 oordeel’ is dat deze wagen een leuke jonge gezinsauto is en wij denken dat je als jonge ouder hier een hele fijne wagen aan gaat hebben. Neemt niet weg dat actieve opa’s en oma’s met kleinkinderen deze praktische auto niet zullen waarderen. De 1.6 hdi is rappe wagen die tot 5000 toeren goed meekomt. We hebben niet met volle belading getest. Wagen heeft ruim comfort en is van de meeste gemakken voorzien ook in de basis versie. Peugeot maakt met de Blue lease regeling het ook aantrekkelijk voor lease rijders. RDC erkende leasemaatschappijen kunnen de wagen voor een speciale prijs kopen dat de lease berekening ten goede komt. Het gebruik van de navigatie en eigenlijk alle instrumenten was duidelijk. Bluetooth instellen was niet al te moeilijk. De wagen stuurt scherp, schakelt lekker. Wel een kleine kanttekening, hoewel je het niet voelt, er zit wel beweging in de pook (met name bij de 3de versnelling). De 5008 is een leuke verschijning, maar zeker geen babe magnet…, maar als jonge gelukkige ouder is dat ook niet nodig. Wil je op termijn toch meer mensen comfortabeler meenemen dan zal je toch aan de 807 moeten denken. Wil je toch meer spullen mee, dan denken wij niet dat er een kinderwagen meer in past als de derde rij er staat. Op dit moment kan je de 5008 vergelijken C4 picasso, VW Tiguan. Prijs technisch denken wij dat de wagen ook een goed puntje voor heeft. Met de start prijs van 25.280 voor de benzine en 29.750 voor de diesel heb je een solide gezinsauto. De Blue Lease regeling ligt voor beide modellen ongeveer 1.000 euro lager.