In onze blogs bespreken we het laatste nieuws op het gebied van zevenzitters

Nog geen lid? Registreer nu! Of wachtwoord vergeten?

Blog

Skoda Kodiaq; nieuwe SUV met zeven zitplaatsen

juli 8, 2016, door Janno Roele

Belangrijke kenmerken: – Skoda introduceert opvallende, nieuwe designtaal in SUV-segment – Grootste bagageruimte in deze klasse, ook met 7 zitplaatsen – Nieuwste technologieën voor infotainment, connectiviteit en assistentiesystemen – Drie TSI- en twee TDI-motoren, Dynamic Chassis Control (DCC) en offroadstand voor 4×4-varianten optioneel beschikbaar Å KODA debuteert met de Kodiaq in een voor het merk nieuw marktsegment – dat van de grote SUV’s – dat wereldwijd in rap tempo groeit. Het model biedt Å KODA de mogelijkheid een nieuwe groep consumenten te bereiken, het marktaandeel te vergroten en de internationale positie van het merk verder te versterken. Karaktervol Al bij de eerste oogopslag ontpopt de Kodiaq zich als een echte Skoda , dankzij de nieuwe designtaal die Skoda nu introduceert in het SUV-segment. Bij dagelijks gebruik onderstreept het model zijn kwaliteiten als gezins-, vrijetijds- en zakenauto. Met plek voor maximaal 7 personen en een bagageruimte tot liefst 2.065 liter – de grootste in deze klasse – is de Kodiaq van alle markten thuis. De in lengterichting verstelbare achterstoelen zijn standaard, waarbij de rugleuning naar wens ingesteld kan worden. Tot de vele ‘Simply Clever’ features behoren onder andere kunststof portierrandbescherming die automatisch wordt geactiveerd om schade aan de auto in parkeergarages of op parkeerterreinen te voorkomen. Voor de jongste passagiers is er een elektrisch kinderslot en een slaapcomfortpakket met speciale hoofdsteunen voor lange reizen. Aan de top: connectiviteit Met zijn innovatieve connectiviteitsopties staat de Skoda Kodiaq aan de top in zijn segment. De infotainmentelementen zijn gebaseerd op de tweede-generatie van de Modulaire Infotainment Matrix van de Volkswagen Group en bieden tal van functies en interfaces, en vertrouwen op capacitieve touchscreens. De high-end Columbus- en Amundsen-systemen voorzien ook in een Wifi hotspot. Optioneel is er een LTE-module voor het Columbus-systeem, voor een snelle internetverbinding voor mobiele apparaten. De nieuwe mobiele online diensten van Skoda zijn verdeeld in twee categorieën: de Infotainment Online diensten bieden informatie en navigatie, de Care Connect diensten zijn bedoeld voor pech onderweg en noodhulp. De eCall noodhulpknop, die vanaf 2018 voor alle nieuwe auto’s in Europa verplicht is, maakt nu al deel uit van de Care Connect service. Andere online diensten werken via de Skoda Connect app op de smartphone. Ook in het koppelen van de auto met de smartphone zet de Skoda Kodiaq een belangrijke stap voorwaarts. SmartLink, met Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLinkTM en SmartGate, is optioneel beschikbaar voor het basis infotainmentsysteem Swing. SmartLink is standaard voor de meer geavanceerde systemen. De Phonebox met inductief opladen koppelt de smartphone aan de dakantenne en laadt het toestel slim op. Betrouwbare hulp: rijassistentiesystemen Voor de Skoda Kodiaq wordt een breed aanbod aan rijassistentiesystemen leverbaar. De Area View camera’s – een noviteit voor Skoda – brengen de directe omgeving rondom de auto op een monitor in beeld. Tow Assist maakt langzaam manoeuvreren met een aanhanger eenvoudig. De nieuwe Predictive Pedestrian Protection functie is een aanvulling op Front Assist. Parking Distance Control met remfunctie – eveneens nieuw – biedt uitkomst bij parkeermanoeuvres, waarbij de Skoda automatisch remt wanneer hij een obstakel ‘ziet’. Krachtig en wendbaar Bij de introductie van de Skoda Kodiaq – begin 2017 – biedt de SUV keuze uit vijf motoren: twee TDI diesels en drie TSI benzinemotoren. De meest krachtige benzineversie, de 2.0-liter TSI, staat met een vermogen van 132 kW/180 pk borg voor sportieve rijprestaties. Daarbij gaat hij dankzij een nieuw ontwikkeld verbrandingsproces echter net zo zuinig te werk als een kleinere motor. Het veelvuldig gebruik van extra sterke staalsoorten in de carrosserie maakt de Kodiaq ongewoon licht, wat eveneens een belangrijke reden is voor zijn lage verbruikswaarden. Qua transmissie en overbrenging lopen de mogelijkheden uiteen van een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-automaat met dubbele koppeling en naar wens voor- of vierwielaandrijving. De prettige rijprestaties worden nog verder versterkt met Driving Mode Select en het nieuwe Dynamic Chassis Control (DCC). Met behulp van die systemen zijn de besturing, de gasrespons, de DSG-transmissie en het onderstel via diverse rijstanden op basis van persoonlijke voorkeur in te stellen. Ook op de ongebaande paden voelt de Skoda Kodiaq zich uitstekend thuis. Vierwielaangedreven uitvoeringen beschikken over een speciale offroadstand. Waarbij door een druk op de knop alle relevante systemen – motormanagement, assistentiesystemen, elektronische chassissystemen als ABS en ESC, en het onderstel in combinatie met het optionele DCC, automatisch overschakelen naar offroadcondities.

Foto's

1 Reacties

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in!

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef je mening

Voor welke energiebron zou u kiezen bij de aanschaf van een zevenzitter?

Laden ... Laden ...

Meest bekeken

Inloggen