Weblog

Derde generatie Citroën Berlingo


Een goed alternatief voor een grote SUV blijft toch zeker de Citroën Berlingo waarvoor de derde generatie het licht ziet. De Citroën Berlingo houdt vast aan haar fundamenten maar kiest wel voor een nieuw platform. Gezinnen kunnen voortaan beschikken over connectiviteit en moderne rijhulpsystemen. De Citroën Berlingo, wordt compleet vernieuwd, tegelijk met de Peugeot Partner en Opel Combo. De derde generatie (in 22 jaar tijd) staat op het nieuwe EMP2-platform van de PSA-groep. Hij blijft trouw aan zijn hoekige profiel en schuifdeuren. Maar de bijzonder uitgebreide moduleerbaarheid blijft behouden, net zoals het interieur dat in het licht baadt dankzij de grote glasoppervlakken en het optionele panoramadak.

Lange versie
De achterstoelen kunnen onafhankelijk van elkaar worden neergeklapt en/of weggeklapt. De achterruit kan nog steeds apart worden geopend en het multifunctionele dak blijft in de catalogus staan. De veelzijdigheid van de auto wordt nog versterkt door de twee beschikbare formaten (4,40 en 4,75 meter) met een wielbasis van respectievelijk 2,78 en 2,97 meter en door de keuze tussen 5 of 7 zitplaatsen. De lange versie biedt een koffer van 1.050 liter, tegenover 775 liter voor de korte. De naar voren geschoven voorruit vergroot bovendien de ruimte aan boord en overal in het interieur zijn bergvakken te vinden tot 186 liter groot.

2 motoren, 5 vermogens
In de neus biedt Citroën de keuze tussen verschillende versies van de 1.2 PureTech en de 1.5 BlueHDI. Op benzine haalt hij vermogens van 110 en 130 pk, op diesel kiest de klant tussen 75, 100 en 130 pk. Beide 130 pk-versies worden geleverd met een achttrapsautomaat (optie op de diesel). Het merk met het visgraatlogo geeft daarentegen nog geen details over de CO2-uitstoot

Rijhulpsystemen
Dankzij de EMP2-architectuur en de elektrische stuurbekrachtiging zou de bestelbreak een levendiger rijgevoel geven. Het gewicht is geoptimaliseerd terwijl de achterwielophanging is aangepast aan een hoog nuttig laadvermogen. Er is een brede waaier aan moderne rijhulpsystemen beschikbaar, met onder meer het Grip Control (voor meer trekkracht op gladde of beweeglijke ondergrond), een adaptieve snelheidsregelaar, een achteruitrijcamera met ‘vogelperspectief’, een automatische parkeerassistent of stabiliteitscontrole voor een aanhangwagen.

Connectiviteit
Om tegemoet te komen aan de wensen van gezinnen (en dan vooral van de jongeren op de achterbank) pakt de Citroën Berlingo uit met heel wat connected oplossingen. Naast de draadloze lader voor smartphones volgens Qi-standaard biedt de bestelbreak nog een aanraakscherm van 8 duim met duplicatie van je apps (MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay). Dit zwevende scherm wordt ook gebruikt door het geconnecteerde navigatiesysteem met TomTom Traffic. Voor avontuurlijke gezinnen duikt ook deze keer weer het ‘allewegenpakket’ XTR op. De Citroën Berlingo beleeft zijn werelddebuut naast de Peugeot Partner op het salon van Genève (8-18 maart). Hij komt in de tweede helft van 2018 op de markt.

Foto's

  • Derde generatie Citroën Berlingo
  • Derde generatie Citroën Berlingo
  • Derde generatie Citroën Berlingo
  • Derde generatie Citroën Berlingo
  • Derde generatie Citroën Berlingo

Reacties

Er is (nog) niet gereageerd.

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in en laat je naam en e-mailadres achter. Jouw e-mailadres zal niet op de site worden vermeld.

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Naam:
E-mailadres:
Type deze beveiligingscode over: