Weblog

Ervaring gezocht: Toyota Prius Wagon

Prius Wagon

Vorige week sprak ik voor het eerst met iemand die een Toyota Prius Wagon heeft besteld. Het is nu dus echt begonnen. De eerste en de enige zevenzitter met een bijtelling van 14% lijkt met name voor zakelijke berijders interessant. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring. Voeg het toe als reactie op dit artikel. Wat we wel hebben gedaan is nog een keer een paar punten op rij gezet.

Nu ook in de 7zitter modellen database:
http://www.7zitter.nl/modellen/model/toyota-prius-wagon

Eerste even vanaf de Toyota site worden de volgende belangrijke punten naar voren gebracht bij deze auto:
- Grootste 14% auto, ook na 1 juli
- BPM- en wegenbelastingvrij, ook na 1 juli
- Lease v.a. 439 euro p/mnd
- Vanaf nu in de showroom

Dus nu echt in de showroom te bewonderen en te bestellen. Met een energielabel A dus ook echt in de 14% bijtellingschaal. In drie verschillende uitvoeringen te verkrijgen: Comfort, Aspiration en Dynamic. De Comfort is het instapmodel en begint bij euro 30.990. Voor meer info: http://www.toyota.nl/cars/new_cars/prius-plus/index.tmex

Er is ook al veel geschreven over de Pruis Wagon. Over het algemeen zijn de artikelen erg positief en lijkt het erop dat er geen argumenten zijn om niet over te gaan tot het aanschaffen van een Prius, daarom zijn we benieuwd naar jouw ervaring en gaan binnenkort ook zeker zelf op onderzoek uit (en voegen we deze binnenkort toe aan de modelbase)!

Enkele links naar artikelen over de Prius Wagon:
- http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/nieuws-archief,/2012/mei/Toyota-Prius-Wagon.html
- http://m.autoweek.nl/rijimpressie.php?id=1240
- http://www.autozine.nl/text/1034.html

Foto's

  • Ervaring gezocht: Toyota Prius Wagon
  • Ervaring gezocht: Toyota Prius Wagon
  • Ervaring gezocht: Toyota Prius Wagon

9 reacties

ik heb een proefrit gemaakt. Daarvoor had ik niet eerder in een prius gereden. Ik rijd ongeveer 50000 km per jaar. Ik las vooraf wel wat negatieve klanken mbt de prestaties en rijgedrag. Ik dacht dat zal wel meevallen, dat komt vast van BMW M5 rijdende kritici. Maar zelfs tov van een kia picanto rijdt deze prius- vooral bij het optrekken tot de eerste 100km/u- niet fel/snel/enigszins gevoelloos. Als je hem tart door op het gaspedaal te trappen snapt de automaat het niet echt wat je doet en zal hij zichtbaar met tegenzin snelheid en toeren maken. En dan wetende dat bij een te hoog toerental, de electrische motor dit ook niet trekt en benzine het overneemt. Daarbij is de electro sowieso pas tot 50 km in werking, daarboven benzine.  Ik dacht overigens eerst bijna dat ie niet vooruitging omdat ik geen geluid hoorde- maar omdat ik zag dat ik autos passeerde realiseerde ik dat ik wel degelijk reed:)

Het grijzig materiaal van het dashboard is een kwestie van smaak. Wel drie gelijke stoelen op de tweede rij, maar de stoel is niet even breed als een reguliere “twee en een half zits”-stoel van een gemiddelde middenklasser.
Als je eenmaal rijdt, dan gaat ie lekker, beetje zen, relaxed, fijn. Het is een fijne auto hoor, minder zenuwachtig dan een Grande Scenic bv om maar een concurrent te noemen.
De techniek aan boord is leuk en best handig.
Het is anders auto rijden, daar wen je aan zeggen de kenners. Dat geloof ik - en zelfs dat ik het prettig ga vinden, maar alleen het optrekken zonder power- ik weet niet of dat ooit went

Door: sjoerd

Best wel een leuke auto.
Gereden met een model van 35000 euro.
Is dit het prijsverschil wel waard met bijvoorbeeld een monovolume van Toyota?
Zelfde motor maar geen electro en slechts een kostprijs van 25000 euro.
De prius zal minder verbruiken,maar je kan toch geen 10000 euro benzine minder verbruiken?
Misschien zie ik het te kort…...

Door: Du Bois Bart

Ik heb inmiddels 1700 km met de Prius Wagon gereden. Over alle km’s gemeten exact 5.0 liter per 100 km. Het rijden is een ‘feest’. Rust en ruimte voldoen perfect. Zéér prettige voorstoelen en een veel betere zitpositie als in een Touran, Golf of Passat. Het systeem van deze auto daagt uit om zuinig te rijden. Het veercomfort is erg goed en de rolgeluiden worden erg goed gedempt. Om alle criticasters van deze autotechniek op voorhand de mond te snoeren moeten alle overige onderdelen van de auto wel erg goed zijn. Dit mag geen munitie opleveren om de auto af te kraken. De reacties m.b.t. het uiterlijk van de auto zijn, in tegenstelling tot wat je hier en daar leest, erg positief. De kleur van mijn auto is pearl white.
Een aantal journalisten hebben een vooringenomen mening, of juist geen mening en kopiëren die mening dan van een ander. Ze snappen ook niet hoe je met dergelijke autotechnieken moet rijden.
Ik heb beelden gezien van een tester op het Politieoefencircuit in Lelystad. Deze man wil ik nog wel een lesje ‘bochtentechniek’ aanleren. Hij begrijpt er nog niet veel van hoe je met auto’s als ‘gewone gebruiker’ door bochten moet rijden.

Door: Rob van Egmond

Ook ik heb een aantal proefritjes gemaakt in de Prius Wagon (de laatste rit heb ik hem een middag mee genomen om echt het gevoel van rijden te krijgen over langere duur (iets wat ik voor mijn werk ook moet doen). Uitkomst…......Tsja ik heb hem besteld. Waarom vraag je, dat zal ik je vertellen.
A) Ik kan nu de duurste uitvoering nemen met alle mogelijke opties en nog steeds qua bijtelling geld over houden t.o.v. een Passat Blue Motion zonder allerlei leuke opties.
B) De uitvoering waar ik mee gereden heb en dus besteld heb met adaptive cruise control, pre colision etc. maken het dat een auto rit veel ontspannender wordt. (heerlijk als je weer eens 2,5 uur moet rijden.
C) het feit dat ik in een file alleen even mijn voet van het rempendaal haal om weer mee te gaan is relaxed
D) het feit dat je dus echt een verbruik van 1 op 20 of beter haalt met normaal rijgedrag is met de verder stijgende benzineprijzen wel een fijn idee (al betaald de baas die benzine draag ik wel mijn steentje bij)
E) Dat ik nu met een kinder feestje (heb er 2) niet met 2 auto’s de blagen hoef thuis te brengen ook weer een +je
F) het audio systeem met echt een goed geluid is lekker
Ik kan nog wel even het alfabet zo doorblaffen, en je vraagt je bijna af of ik geen toyota verkoper ben. Nee dat ben ik niet, en ik heb zeker ook wel wat opmerkingen.
Het “Gieren” als ik even flink gas geef is wel wennen (zacht uitgedrukt) maar hoe langer ik in de auto reed hoe minder het me A opviel en hoe minder ik ging trappen en dus veel relaxder ging rijden.
Het uiterlijk, tsja heel mooi vindt ik hem niet, maar in het zwart met getinte ramen en mooie velgen vindt ik hem ook zeker niet lelijk, en die panorama daken en spoiler maken het wel af moet ik zeggen.
Het rijgedrag, bochten en remwerk is nog wat wennen met name het snelle bochten werk merk je dat de overbrenging van het sturen en het volgen van de wielen iets vertraging in lijkt te zitten. Dit zal komen door de wired overbrenging.
Al met al wogen de minpunten zeker niet op tegen alle pluspunten, in ieder geval voor mij, en het resultaat is dus dat ik de dynamic business heb besteld. Halverwege deze maand verwacht ik hem geleverd te krijgen en ik kan niet wachten!
mvg,
Pieter

Door: Pieter

Kort samengevat: De Prius Wagon is een veilige en comfortabele manier van reizen, zonder concessies te doen en zonder enige pretenties. Een prima auto voor een concurrerende prijs met lage bijtelling.

Een Toyotafiel ben ik niet, maar de Prius ben ik in de loop der jaren erg gaan waarderen. Niet vanwege het uiterlijk. Er zijn immers mooiere automobielen te koop. In het verleden heb ik vele soorten en maten auto’s gereden. Voordat ik begon aan m’n huidige carriere, heb ik een lucratieve (bij)baan gehad tijdens m’n studententijd. Als directiechauffeur werd ik ingezet om directiechauffeurs in vaste dienst bij verschillende ondernemingen te vervangen bij ziekteverzuim. In drie jaar tijd heb ik menig luxe wagen (A8, BMW7, Mercedes S, Jaguar, Rolls, etc) mogen rijden en veel kilometers ervaring opgedaan. Na m’n studentenperiode heb ik achtereenvolgens de volgende auto’s (voornamelijk zakelijk) mogen rijden: Mitsubishi Colt, Toyota Yaris, Peugeot 406 SW, Volkswagen Bora, Opel Astra, Opel Vectra, Peugeot 607, Audi A4, Citroen C5, Volkwagen Passat, Saab 93, Saab 95, Volvo V50 en Volvo V70. Op dit moment rij ik in een Toyota Prius II naar alle tevredenheid (tot mijn eigen verbazing!).

Op het moment dat ik vier jaar geleden een nieuwe leasewagen mocht uitzoeken, gaf het comfort en de bijtelling de doorslag: De Prius II won het van de Volvo V70 en Citroen C5. Natuurlijk een vergelijking tussen appels en peren. Veel collega’s begrepen geen snars van deze keuze. En überhaupt niet dat ik in een Prius ging rijden. Een “lompe bejaardenbak”,  “geitenwollensokkenvervoer” en ga zo maar door. En ja, ik zie meer senioren in een Prius rijden, dan mensen van mijn eigen leeftijd! Overigens rijden de meeste collega’s in leasewagens van het hogere segment. Financieel gezien hou ik iedere maand geld over waarmee ik leukere dingen kon doen dan aan de overheid subsidiëren. En qua comfort en luxe, was en is mijn huidige Prius achteraf voorzien van vele opties en accessoires. Omdat de looptijd van de huidige leasewagen er bijna op zit, kon ik mezelf opmaken voor een nieuwe zoektocht.

De uiteindelijke shortlist was als volgt: De Peugeot 508 Hybrid, Volvo V70 D3 Limited Edition en de Toyota Prius Wagon. Qua veiligheid ontlopen de drie wagens elkaar nauwelijks. Wederom heb ik de luxe om gebruik te kunnen maken van een fors leasebedrag (ca. €1160 ex brandstof). Voor alle drie de auto’s zou ik nauwelijks extra eigen bijdrage hoeven te betalen. Het verschil zit met name in de maandelijkse afdracht aan de fiscus. Over de totale looptijd gemeten is de Prius Wagon €2000 goedkoper dan de Peugeot en €14000 goedkoper dan de V70.

De Peugeot 508 is een zeer mooie wagen met mooie materialen en een comfortabele zitpositie. Groot nadeel is de relatief ouderwetse gerobotiseerde handbak en in vergelijking met de andere twee kandidaten minder ruim. Kamperen vind ik een leuke bezigheid en de ruimte is ook echt nodig. De V70 heeft alles wat een autohart begeert, maar de bijtelling valt toch fors hoger uit, terwijl de twee andere alternatieven minstens zo veel hebben te bieden qua uitrusting. U begrijpt de uiteindelijke keuze. Mede dankzij een behulpzame Toyota dealer, zal over een paar weken m’n lease Prius Wagon (Aspiration) worden geleverd. Qua bijtelling zeer gunstig, want achteraf wordt er voor ruim €12.000 aan accessoires gemonteerd. Luxe te over.

Om meteen met de deur in huis te vallen: De Prius Wagon is eigenlijk een hele fijne auto. Ruim, goede zitpositie, luxe, lange wielbasis (en daarom comfortabel), cvt-automaat (van alle auto’s die ik heb gereden is de cvt-automaat de meest comfortabele manier om te “schakelen”), zuinig met brandstof (de fabrieksopgave is te benaderen!) en hopelijk net zo betrouwbaar als m’n huidige Prius II waar onderhoudstechnisch niets mee is gebeurd buiten de standaardvervangingen en beurten om: slechts viermaal gedurende de looptijd zijn lampjes vervangen!

De Prius Wagon is allesbehalve een dynamische of sportieve auto. Daar leent deze wagen zich niet voor. Als bochtenridder evenmin. Nederland is overigens niet of nauwelijks ingericht om sportief of dynamisch te rijden. Neem dan een racelicentie en ga met een Italiaans racemonster een paar rondjes over circuit Zandvoort of Assen. De Prius Wagon is een veilige en comfortabele manier van reizen, zonder concessies te doen en zonder enige pretenties. Prius-haters zullen eerder geneigd zijn afbreuk te plegen vanwege de 14% of het imago en hebben het lef niet om minstens één keer in een Prius (Wagon) te gaan (proef)rijden en zo objectief mogelijk de auto op waarde te schatten. Het zal je maar gebeuren dat je een Prius (Wagon) gaat waarderen!

In afwachting van de aflevering.
Mvg
AB

Door: AB

Tatatatataaaa het is zover, ik heb zojuist mijn Prius Wagon kunnen ophalen bij Toyota gebr. van Gent. Hij is zwart, in de dynamic business uitvoering. Ik ben helemaal blij. Had natuurlijk al fors wat test kilometers erop zitten, maar nu ik hem zelf heb lijkt hij nog lekkerder te rijden, mooier te zijn en alles wat mijn hartje begeerd.
Nogmaals ik vindt het een echte aanrader!

Door: Pieter

Dag Pieter,

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring tot nog toe. Ik twijfel ook tussen de Prius en enkele andere zevenzitters (Renault Grand Scenic, Peugeot 5008, Opel Zafira Tourer, VW Touran, Ford C-Max en S-Max). De Toyota is uiteraard het interessantste qua maandelijkse bijdrage. Hij voldoet ook aan de rest van mijn verlanglijstje. Alleen qua imago en rijgedrag heb ik mijn twijfels. Het tweede is belangrijker dan het eerste grin. Volgende week doe ik een testrit.
Zou jij opnieuw voor deze wagen kiezen? Ik kan wel maar de laagste versie met als optie Touch & Go.

Door: Gerd

Ik heb nu 11000 km in mijn privé gekochte Prius+ erop zitten. De zit is erg comfortabel. De auto is een toonbeeld van rust, zolang je niet ‘vol’ accelereert. Hier leer je uitstekend mee omgaan. Ook op Autosnelweg met constante snelheid ervaar je een ‘rustbeleving’. Binnen de bb kom en provinciaal hoor je de regendruppels op je dak vallen. Naar Oostenrijk en terug met een 480 liter Thule skikoffer op het dak een benzineverbruik van 7.0 liter per 100 km. Deze 2500 km. beinvloeden natuurlijk het totaal gemiddelde. Overall 5.7 liter per 100 km (vrij veel snelwegritten van 20 km enkele reis). Alleen binnen de bb. kom kun je gemakkelijk 4.5 liter per 100 km halen. Niet slecht…..
De rijstijl van de bestuurder is van grote invloed op het benzineverbruik. Ik doel niet op truttig rijden, maar op de slimme dosering van het gaspedaal en juist anticiperen op verkeerssituaties.
Ik zou ‘m morgen weer kopen.

Door: Rob van Egmond

Hallo,
Dankzij deze zéér positieve commentaren heb ik ook maar de knoop doorgehakt en me een Prius + aangeschaft ! Levering rond 10 september.Heb ook eerst proefgereden en een absolute must was dat hij zeer zacht rijd omdat mijn echtgenote een zware rugpatiënt is.Als gepensioneerde heb je natuurlijk zo geen grote auto van doen,maar het was het beste wat er te vinden was voor ons.Ik ben er zeker van dat we er veel plezier aan gaan beleven.Hartelijk dank voor jullie positieve commentaren. Mvg.Arthur

Door: Arthur Van der Vieren

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in en laat je naam en e-mailadres achter. Jouw e-mailadres zal niet op de site worden vermeld.

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Naam:
E-mailadres:
Type deze beveiligingscode over:

Ouder artikel: Kiekjes van een gecamoufleerde Kia Carens (12 juni 2012)

Nieuwer artikel: 7zitter Barometer tweede kwartaal 2012 (03 juli 2012)