Fiat Doblò


  • Benzine
  • Diesel
  • Aardgas (CNG)/benzine

Producties

  • 5-deurs, MPV, 2001-2005
  • 5-deurs, MPV, 2005-2010
  • 5-deurs, MPV, 2010-2015
  • 5-deurs, MPV, 2015-2016

Algemene informatie

De Fiat Doblò is in Nederland met diverse generaties een geruime tijd leverbaar geweest als 7-persoons, namelijk van 2001 t/m 2016. In deze periode zijn er ruim 6000 nieuwe exemplaren verkocht, maar dit zullen voor het grootste gedeelte geen 7-persoonsauto’s zijn geweest. Fiat wilde met de Doblò kunnen concurreren met zevenzitters als de Ford Transit (Kombi)Renault Grand KangooFord Tourneo en de Peugeot Partner (Tepee). In 2001 werd de Doblò gezien als de opvolger van de Fiat Fiorino. Net als de Fiorino (Florijn) verwijst de naam Doblò naar een oud geldstuk, namelijk de gouden dubloen uit Spanje. Fiat maakt er een gewoonte van hun bedrijfswagens naar oude munten te vernoemen. De Doblò kende in principe twee generaties en een facelift in 2005 en 2015.

Energielabel

Het meest recente model (2015-2016) van de Fiat Doblo is beschikbaar met de volgende Energielabels

Ruimte

De Fiat Doblò is ruim voor een auto met zeven zitplaatsen. Zeven zitplaatsen zijn niet standaard, maar een redelijk aantal uitvoeringen heeft dit wel. De derde zitrij is vormgegeven door een achterbank met 2 zitplaatsen. Deze bank is volledig uitneembaar als je een grote laadruimte wilt creëren. De tweede zitrij is in delen inklapbaar. De laadruimte achter de derde zitrij is beperkt. De Doblò’s van de eerste generaties (2001 – 2005) – waren een stukje kleiner (4,2 l x 1,7 b) dan die van de meest recente generatie (2010 – 2016); die heeft namelijk een lengte van 4,4 meter en een breedte van ruim 1,8 meter. Met alle banken eruit gehaald/ingeklapt heeft de Doblò (2010 – 2016) een laadruimte met 3200 liter. Met alle 7 zitplaatsen in gebruik, blijft hier nog 790 liter van over.

Techniek

Bij de eerste Fiat Doblò (2001 – 2005) was enkel de handgeschakelde variant mogelijk en kon er alleen nog gekozen worden tussen twee dieselmotoren, namelijk de 1.3 JTD en de 1.9 JTD. Met de facelift in 2005 werden ook de motoren aangepast. De dieselmotoren werden vervangen door de 1.3 MultiJet 16v en ook de 1.4 8v benzinemotor werd een optie. Bij de tweede generatie (2010 – 2016) was er meer keuze. Ten eerste kon er gekozen worden tussen een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Daarnaast waren er ook diverse verbrandingsmotoren beschikbaar. Bij de benzinemotoren was er de keuze tussen de 1.4 16v met een vermogen van 95 pk en de 1.4 T-Jet 16v met maximaal 120 pk. In het geval van diesel was er de optie tussen een 1.3 MultiJet 90 (pk), de 1.6 MultiJet 90 (pk), een 1.6 MultiJet 105 (pk) en tenslotte een 2.0 MultiJet 135 (pk). Bij de nieuwe generatie kwam ook een nieuwe aardgasmotor beschikbaar. Dit betrof de 1.4 T-Jet 120 (pk) CNG, waarbij CNG staat voor ‘Compressed Natural Gas’.

Na de facelift in 2015 bleven de eerder genoemde benzine- en aardgasmotoren beschikbaar, de dieselmotoren werden niet meer leverbaar. Ook de automatische transmissie kwam niet meer terug.

max pk

Beschikbaarheid

Nieuw leverbaar: nee

Aanbod occasions: beperkt

De Fiat Doblò is niet nieuw meer leverbaar en het vinden van een 7 persoons lijkt een lastige opgave, aangezien de meeste occasions als bestelwagen beschikbaar zijn. Toch komt er af en toe nog wel een zevenzitter beschikbaar op de tweedehands markt. Een Doblò van de eerste generatie kan voor zakelijk rijders interessant zijn omdat deze in aanmerking kan komen voor de Youngtimer regeling. Bekijk deze website voor het vinden van een Fiat dealer in de buurt voor meer informatie over de Doblò.

Lees ook over: