Land Rover Defender 110


  • Benzine
  • Diesel
  • Elektrisch (hybride)

Producties

  • 3/5-deurs, SUV, 1998-2002
  • 3/5-deurs, SUV, 2002-2007
  • 3/5-deurs, SUV, 2007-2011
  • 3/5-deurs, SUV, 2011-2016
  • 3/5-deurs, SUV, 2019-

Algemene informatie

De Land Rover Defender 110 is een klassieke Engelse SUV/terreinwagen die al in 1948 werd geproduceerd. Van 1998 tot en met 2016 werden uitvoeringen van dit model geleverd in Nederland waar soms tot en met 9 personen in konden worden vervoerd. In 2019 kwam er zelfs weer een nieuw model uit van de Land Rover Defender. Dit was hard nodig, want het klassieke model voldeed niet meer aan de Europese eisen. Bij de Defender wordt onderscheid gemaakt tussen de 90 en de 110, waarbij deze getallen verwijzen naar het aantal inches van de wielbasis. In de Defender 110 is er de optie voor 5+2 zitplaatsen. Van het klassieke type Defender (zie foto’s) werden rond de 850 nieuwe exemplaren verkocht in Nederland. Van het nieuwe model werden er in Nederland in 2020 ongeveer 100 nieuwe exemplaren verkocht. De klassieke Defender moest concurreren met zevenzitters als de Nissan Patrol GR, Mitsubishi Pajero Sport en Jeep Commander. Met de nieuwe Defender wil Land Rover concurreren met luxe terreinwagens als de Bentley Bentayga, Dodge Durango en de Ford Explorer.

Energielabel

Het meest recente model (2019-) van de Land Rover Defender 110 is beschikbaar met de volgende Energielabels

Ruimte

De Land Rover Defender 110 uit 2019 is met 5,02 meter lang en 2,01 meter breed gerust een grote SUV te noemen. Hiermee is de 110 bijna een halve meter langer dan de 90. De zeven zitplaatsen worden gecreëerd door een 5+2 systeem, waarbij de derde zitrij eigenlijk vooral voor kinderen bedoeld is. Voor volwassenen zullen deze plekken wat minder comfortabel worden ervaren. Met de zitplaatsen onbenut en uit de auto gehaald is er een laadruimte beschikbaar van ongeveer 2380 liter. De nieuwste Defender 110 is ten opzichte van de klassieke 110 ook langer geworden; de Defender 110 van 2011 tot en met 2016 was namelijk 4,79 meter lang, een verschil van ongeveer 20 centimeter dus.

Techniek

Het klassieke model van de Defender 110 was jarenlang enkel met dieselmotoren beschikbaar, hetgeen neerkwam op de 2.2 TD. Met het nieuwe model kwamen er ook andere motoren beschikbaar, waardoor de consument een keuze kreeg. Bij de dieselmotoren kon men kiezen voor een D200, D240, D250 en de D300, waarbij de getallen verwijzen naar het aantal pk. Ook kon men kiezen voor krachtige benzinemotoren, zoals de P300 of de P400. Tenslotte heeft de Defender 110 een hybride elektro/benzinemotor, goed voor 400 pk. De klassieke modellen hebben een behoorlijk hoge uitstoot, namelijk rond de 250 gram CO² per kilometer. Dit zorgt eigenlijk standaard voor energielabel G. Bij het nieuwe model heeft men geprobeerd deze uitstoot terug te dringen, hetgeen voor sommige modellen energielabel E of F oplevert. De hybride variant levert energielabel A op. Dat betekent dat deze meer dan 20% zuiniger is dan het gemiddelde in deze klasse.

Beschikbaarheid

Nieuw leverbaar: ja

Aanbod occasions: gemiddeld

De Land Rover Defender 110 is sinds 2019 weer leverbaar bij de dealers. Het aanbod occasions is afwisselend. Ongeveer een kwart van het aanbod occasion betreft het nieuwe model uit 2019. De meeste occasions zijn echter de klassieke uitvoeringen van de Defender, die toch vooral voor de nostalgische liefhebber weggelegd zijn. Diverse uitvoeringen van de Defender 110 zijn in aanmerking gekomen voor de Youngtimer regeling, hetgeen een interessante optie kan zijn voor zakelijke rijders. Bekijk voor meer informatie over de Land Rover Defender 110 de Nederlandstalige website.

Lees ook over: