SsangYong Rodius


  • Diesel

Producties

  • 5-deurs, MPV, 2014-2019

Algemene informatie

De Zuid-Koreaanse SsangYong Rodius is een opmerkelijke en zeldzame MPV die in Nederland leverbaar was van 2014 tot 2019. De productie van de eerste generatie Rodius werd al begonnen in 2004. In Azië had men zelfs de keuze tussen een Rodius met 7, 9 of zelfs 11 zitplaatsen. Deze generatie was ook al leverbaar in Nederland, maar dit was net zo min een zevenzitter als dat het een succes was. Er werden van 2005 tot 2011 slechts 107 nieuwe exemplaren verkocht. Met het uitbrengen van een nieuwe generatie – ook wel Turismo genaamd – in 2014 hoopte SsangYong de populariteit van de Rodius enigszins te vergroten, maar werkelijk niemand in Nederland zat te wachten op dit model. Daarbij kwamen er veel vragen over en kritiek op de veiligheid en het rijplezier. De auto kon vijf jaar lang worden besteld, maar voor de combinatie van torenhoge bpm, zeer hoog verbruik, hoge aanschafprijs en het ontwerp van een begrafenisauto liep eigenlijk niemand warm. In 2019 stopte de productie dan ook gelijk voor heel West-Europa. Een jaar daarvoor – in 2018 – ontving de Rodius nog een facelift, waarbij kleinere koplampen, een nieuwe grille, een nieuwe voorbumper, een nieuw stuur en een nieuwe infotainment unit werden toegevoegd. Net als de Rexton leende de Rodius de automatische versnellingsbak van de Mercedes-Benz. Concurrenten van de Rodius zijn de MPV’s als de Seat Alhambra, Ford Galaxy, Chrysler Grand Voyager of de Lancia Voyager. Wat betreft de beschikbare ruimte kan de Rodius enkel evenaart worden door personenbusjes als de Mercedes-Benz V-klasse.

Energielabel

Het meest recente model (2014-2019) van de SsangYong Rodius is beschikbaar met de volgende Energielabels

Ruimte

De SsangYong Rodius is maar liefst 5,13 meter lang en biedt hierdoor dus ruimte voor een derde zitrij met drie stoelen. Wat betreft ruimte is de Rodius ongeëvenaard. Achter de derde zitrij blijft er zelfs nog 875 liter over. De tweede zitrij (2 losse stoelen) en de derde zitrij (een bank) laten zich lastig verwijderen. Op de tweede zitrij kun je deze enkel naar voren klappen. Een geheel vlakke bagageruimte tot achter de voorstoelen is niet mogelijk.

Techniek

De SsangYong Rodius werd zowel handgeschakeld als automatisch geleverd met enkel een dieselmotor. Dit betrof steevast een 2.0 liter dieselmotor waarbij er nog gekozen kon worden tussen two-wheel drive en four-wheel drive. De 4WD versie van de Rodius had een vermogen van maximaal 178 pk.

max pk

Beschikbaarheid

Nieuw leverbaar: nee

Aanbod occasions: zeer beperkt

De SsangYong Rodius is na het fiasco niet meer leverbaar in West-Europa. Daarnaast is het model zeer beperkt leverbaar als occasion omdat het model gewoon amper afgenomen is in Nederland.

Bekijk ook: