In onze blogs bespreken we het laatste nieuws op het gebied van zevenzitters

Nog geen lid? Registreer nu! Of wachtwoord vergeten?

Blog

‘a steel wagon carry all…?!’

maart 8, 2010, door Patrick de Veer

De Chevrolet Suburban!! Een ‘zij’ kan ik hem helaas niet noemen, daar heeft hij niet de mooie lijnen voor. Buiten dat, hij is bruut! In 1936 kwam de Chevrolet carryall-Suburban voor het eerst op de markt, samen met zijn tweelingbroer, de GMC Suburban. Hoor je dat, negentienhonderdenzesendertig….De in de volksmond de steelwagon Suburban Carryall was een kruising tussen een kleine vrachtwagen en een stationcar, gezien zijn vergrote passagierscompartiment. Door de populariteit had GM hem na een tijdje maar gewoon Suburban genoemd.

Deze SUV was uitgevoerd met 6 cilinders en een V8. Cilinderinhoud van 4-8L..Als iemand Tim de Toolman Taylor nog kent,……. owhowhowh!!!

De modellen van 1973-1980 hadden een zelfdragend chassis en ze bereikten een topsnelheid van 140-175km/u. Inititeel waren de Subs als militaire voortuigen gebouwd. Een staal frame met een houten body. In 1957 was er een four wheel drive beschikbaar. Hij was altijd tweedeurs. Voor de massa productie in 1973 kwam er en vierdeurs versie en met de komst van die generatie Suburban’s was het comfort heel wat toegenomen. Dus er was een zescilinder, een V8 en vanaf ’78 kwam er een diesel bij. De drie versies heetten Custom DeLuxe, Scottsdale en Silverado. Die laatste had de woody-look.

Tot op heden heeft GM onder Chevrolet, GMC (Yukon), en Cadillac (Escalade) deze ‘large sport utility vehicles’ met success geproduceerd. Dit zijn de meest winstgevende wagens voor GM, maar hebben ook de hoogste restwaarde voor een Amerikaanse ’truck’. Met het einde van de productie van de Dodge Town Wagon in 1966 en de Plymouth Suburban station wagon in 1978, was General Motors de enige die het voortuig bleef produceren als “Suburban”. In 1988 kregen ze een exclusieve trademark op de naam. Vandaag de dag is de Suburban een van de grootse SUV’s op de markt. Het is een ‘full-size’ SUV met 3 rijen zitplaatsen. In sommige uitvoeringen kan hij tot 9 personen vervoeren inclusief bagage en tegelijkertijd een trailer trekken.

Dit keer weinig details over hoe de stoelen zich opbergen, hoeveel kinderzitjes er in passen, of de instap wel voldoende is…. Ook zal ik zijn zuinigste kant niet laten zien. De liefhebber weet dit allemaal al. Maar ter illustratie heb ik twee interieur foto’s van de hedendaagse Suburban bijgevoegd.

Wat minder evident is hoe je met de Sub gaat kamperen…. Nee niet een caravan erachter, maar hoe gaat kamperen…er in! Dit gebeurde al in 1935!

Laat me deze oude beschrijving delen. Mijn excuses voor het niet vertalen… Denk aan de enthousiaste Amerikaanse reclame man uit de jaren zestig en zet die stem maar op:

Step 1. Remove the seats from the cargo area. To take out the back (third) row of seats, release the two clips you can access from the cargo area. There is one clip on each end underneath the back of the seat and close to the outside of the Suburban.

Step 2. Pull the lever toward the rear of the Suburban to loosen. Tip the seat forward and drag it back toward the rear of the vehicle to release the front catch. Store the seat in your garage or home for reinstallation when you return.

Step 3. Fold the middle seats down by releasing the catches and folding them forward into the wells on either side of the drive shaft. You now have a flat, open area that is 5 feet by 8 feet to accommodate sleeping.

Step 4. Add a twin inflatable mattress or twin-size foam pad to cover the hard seat backs. Unroll sleeping bags on top of this for added comfort.

Step 5. If camping in cold weather, use a tent heater to keep the Suburban’s cargo area warm through the night. Keep at least one window rolled down slightly, to prevent dangerous levels of carbon monoxide from building. Never sleep inside a running vehicle, unless freezing temperatures are a bigger threat than carbon monoxide poisoning. If that is the case, call it a day and go back when it’s warmer.
Step 6. Add mosquito net across the back of the Chevy Suburban if needed. Leave the doors open to provide plenty of fresh air. Use electric lanterns and flashlights for visibilty.

En vergeet niet dat alles wat je nodig hebt is een matras, een tent verwarming, zaklamp, een muggennet en oh ja… de Suburban natuurlijk. Enjoy!!

Foto's

1 Reacties

  • Isabella Janzen schreef:

    Met je eens, maar ik hou het toch maar op mijn huidige wagen. Als je eens wat meer hoort over kamperen met een Q7, hou ik me aanbevolen…

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in!

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ouder artikel: Schuifdeuren wordt het helemaal: Mazda 5 trendsetter? (04 March 2010)

Nieuwer artikel: Kleinere zusjes doen niet onder voor… (10 March 2010)

Geef je mening

Voor welke energiebron zou u kiezen bij de aanschaf van een zevenzitter?

Laden ... Laden ...

Meest bekeken

Inloggen