DAF verrast de autobranche en komt met zevenzitter


1 apr 2021

DAF verrast de autobranche en komt met zevenzitter

Ervaring met personenauto’s

In 1975 eindigde het hoofdstuk Personenauto’s in het verhaal van DAF, toen het overgenomen werd door het Zweedse Volvo en achterbleef met de welbekende vrachtwagenafdeling die in 1993 uiteindelijk een doorstart moest maken. In de pakweg twintig jaren vóór 1975 bouwde het trotse DAF al personenauto’s die met wisselend enthousiasme werden ontvangen in Nederland. Dit betroffen echter alleen nog maar sedans, dus het produceren van een zevenzitter zal de nodige uitdagingen met zich mee brengen. De keuze om deze te gaan maken is toch gemaakt om de concurrentiepositie te vergroten door de particuliere en zakelijke klanten méér aan te bieden dan enkel professioneel transport.

SUV’s

Hoewel nog weinig bekend is, is het wel duidelijk dat de nieuwe zevenzitter van het merk DAF een SUV wordt. Bij DAF heeft men het idee opgevat dat het niet zo moeilijk is om aspecten van een vrachtwagenplatform te gebruiken van de productie van een SUV en daarom is voor dit segment gekozen. Ook wat betreft het interieur zal inspiratie worden geput uit de vrachtwagencabines van bijvoorbeeld de DAF XF en de DAF CF. DAF zal bij de nieuwe SUV naar eigen zeggen inzetten op ‘hetzelfde toonaangevende interieur met een premium uitstraling.’

Variomatic

De nieuwe SUV wordt enkel met een automatische versnellingsbak leverbaar, Variomatic genaamd en vernoemd naar de beroemde automatische versnellingsbak uit de jaren 50. Hoewel deze automaat in die tijd niet als ‘sportief’ werd ervaren, heeft DAF er genoeg vertrouwen in dat deze transmissie nu wel gaat aanslaan. Zo stelt Hub van Doorne van DAF: “De nieuwe DAF zevenzitter is voorzien van de nieuwste generatie Variomatic geautomatiseerde versnellingsbakken. Minder wrijvingsverliezen, nog sneller opschakelen en uitgebreid gebruik van EcoRoll dragen bij aan het ongekend lage brandstofverbruik. De transmissies maken bovendien hogere reducties in de laagste versnellingen mogelijk, waardoor nog snellere aandrijflijnen konden worden gerealiseerd.”

Wanneer de productie volledig afgerond zal zijn, is nog niet te zeggen maar verwacht wordt dat dit volgend jaar rond deze tijd zal zijn.

Lees ook over: