In onze blogs bespreken we het laatste nieuws op het gebied van zevenzitters

Nog geen lid? Registreer nu! Of wachtwoord vergeten?

Blog

De ‘nieuwe’ man rijdt in een…..

april 2, 2010, door Patrick de Veer

Voor ons bedrijf hadden wij al de beslissing gemaakt om zuiniger te gaan rijden. Geen hoge bijtelling, geen BPM en geen wegenbelasting is het ideaal begin. Dus laten we dit beestje kort onder de loep nemen. Nu ga ik zeker niet alle details opsommen behalve dat het een 1.2L TDI (75pk) is. Deze wagen is niet snel! Dat kunnen we al direct vermelden. De acceleratie van 0-100 km/u is iets meer dan 13 sec en topsnelheid is 173 km/uur wat uiteindelijk ok is. Je schakel gedrag bij inhalen wordt duidelijk actiever met 1 of zelfs 2 versnellingen terug. Maar te bedenken dat je toch merendeels in de file staat, is het handig te weten hoe het zit met comfort. Het interieur en stoelen van de Polo zijn erg goed afgewerkt en ziet er ook luxe uit. De geluidsisolatie is goed. De wagen heeft een sportieve uitstraling, dus dat maakt al iets goed. Nadeel als file rijder is dat er geen automaat versie beschikbaar is en de bak is wel iets stug. Maar laten we het toch nog een keer in detail herhalen:

  • categorie 14% bijtelling indien je de wagen least en ook privé rijdt
  • geen bpm bij aanschaf
  • geen wegenbelasting
  • verbruik is gemiddeld 1:30…….hoor je dat gemiddeld!! Met een tankinhoud van 45 liter is de actieradius bijna 1400km!!!! Als je hem alleen voor woon-werk verkeer gebruikt, sta je wellicht niet meer dan 20 keer per jaar aan de pomp…. En daarbij, is Diesel nog steeds goedkoper dan benzine.

Als je weegschaal van sterrenbeeld bent, zal je het nu vast nog moeilijker krijgen met kiezen. Hoewel je vrouw ondertussen vast al wel een duwtje in de ‘juiste’ richting heeft gegeven!

Desalniet te min Volkswagen Nederland kent z’n pappenheimers en verwacht een stormloop op de nieuwe Polo BlueMotion. De importeur heeft bij de fabriek naar verluidt 7.000 Polo’s BlueMotion besteld, wat ongeveer de helft van het totaal aantal Polo’s voor 2010 is. De verwachte instapprijs van de nagenoeg ‘belastingvrije’ 1.2 TDI-(75pk) versie met voor de zakelijke rijder 14% bijtelling komt voor hooguit 17.000 euro op de prijslijst te staan. Erg slim van de importeur, want die kan nu zeker in het begin een goede prijs vragen. Vandaag liep ik bij een dealer binnen en die gaf aan dat zij rond juni deze lichting kunnen leveren, mits je die door de importeur bestelde configuratie neemt. En raad eens….vele opties natuurlijk…. Wie wil wachten, zal dat tot Oktober of November moeten doen voor de normale levering. Voor Volkswagen wellicht nog geen probleem, want deze wagen zal zichzelf verkopen…

Qua design moet ik zeggen dat er het er meer aerodynamisch uitziet dan het vorige model. De wagen wordt voorzien van een systeem dat de remkracht hergebruikt. Zoals vele wagens tegenwoordig wordt je als bestuurder erop geattendeerd wanneer het de optimale tijd is om ‘verantwoordelijk’ en ‘zuinig’ te schakelen. De krachtbron schakelt zich automatisch uit wanneer met stationair draaiende motor wordt stilgestaan.

Gisteren werd de Volkswagen Polo naast Europese Car of the Year uitgeroepen tot ‘2010 World Car of the Year’. Onder andere werd VW beloond met een prijs voor hun BlueMotion-technologie. De specialistische jury is van mening dat, om efficiëntie te bereiken, een auto helemaal geen elektromotor en zwaar batterijpakket nodig heeft. De jury roemt onder meer de Polo’s ‘stijlvolle uiterlijk’, de rij-eigenschappen, betrouwbaarheid en kwaliteit. Veiligheid en zitpositie werden tevens vermeldt als pluspunten. Blijkbaar waren de andere genomineerden de Mercedes-Benz E-klasse en de Toyota Prius. Van het laatste concern ben ik zelf erg gecharmeerd van de iQ, die een hele andere wagen is als de polo, maar wel enigszins dezelfde voordelen heeft en wel de optie voor een automatische versnelling heeft.

Toch raar dat ik als ‘echte’ vent meer dan enige twijfel heb. Ben benieuwd of jij een ‘echte’ vent blijft of een ‘nieuwe’ wordt in een…….Seat Ibiza Ecomotive 1.2 TDI of Skoda Fabia Greenline die hetzelfde bieden en nog goedkoper zijn dan de Polo…..

Foto's

2 Reacties

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in!

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ouder artikel: Samenvatting van Maart 2010 (02 April 2010)

Nieuwer artikel: Prijzen bekend voor S-Max en Galaxy (07 April 2010)

Geef je mening

Voor welke energiebron zou u kiezen bij de aanschaf van een zevenzitter?

Laden ... Laden ...

Meest bekeken

Inloggen