In onze blogs bespreken we het laatste nieuws op het gebied van zevenzitters

Nog geen lid? Registreer nu! Of wachtwoord vergeten?

Blog

Nader bekeken auto van de maand juni: de Ford S-Max

juni 22, 2010, door Janno Roele

Eerst een stukje historie over Ford Op 16 juni 1903 richtten Henry Ford en elf investeerders de Ford Motor Company in Michigan op met een startkapitaal van $28.000. De autoproductie begon in een omgebouwde wagenfabriek in Detroit met 10 werknemers die een paar exemplaren per jaar produceerden. Het eerste model was de Ford Model A (toepasselijke naam) die $750 kostte. Met Model T, of beter bekend als de T-Ford, werd pas echt furore gemaakt, ’s Werelds meest gemaakte auto tot 1973, toen het stokje werd overgenomen door de Volkswagen “Kever”. Ford richtte zich op auto’s voor de gewone man tegen betaalbare prijzen. Ford stond aan het begin van de industriële revolutie door het lopende band principe integraal toe te passen op de productie van de T-Ford (Ford was niet helemaal de eerste, Oldsmobile deed het al in 1901, maar ik denk dat Ford beter was in PR). Inmiddels zijn we 107 jaar verder en is Ford nog steeds een belangrijke speler in de autowereld. Het Ford Motor Company concern produceert onder eigen naam en verschillende andere merken (o.a. Lincoln, Mercury, Jaguar en Land Rover). Ford, 7zitters en de S-Max In het verleden heeft Ford al de nodige 7zitters geproduceerd. Denk bijvoorbeeld aan de Ford Freestar (hier zullen we in een volgend artikel een keer bij stilstaan). Als we kijken naar het huidige Europese aanbod beperkt het zich tot de S-Max en de Galaxy. Ford onderkend het belang van het segment 7zitter want met de aankondiging van de nieuwe Grand C-Max is ook bekend geworden dat dit model ook de optie tot zeven zitplaatsen zal krijgen. De S-Max is gebaseerd op de al oudere Galaxy. De Galaxy werd geïntroduceerd in 1995 en was in samenwerking met Volkswagen tot stand gekomen (door VW als Sharan gedoopt). Later heeft Seat de Alhambra op dit onderstel ontwikkeld. De tweede generatie Galaxy stond op het platvorm van de Volvo S80 en de Ford Mondeo. Hierop is ook de S-Max ontwikkeld. De S-Max heeft een lagere daklijn en een kortere overhang. Hierdoor is de uitstraling van de S-Max zeer sportief t.o.v. de Galaxy, maar dit gaat ten koste van de binnenruimte. Als je overweegt een S-Max aan te schaffen zorg er dan wel voor dat er ook een “sportieve” motor in de S-Max zit want anders komt het sportieve alleen maar in het uiterlijk naar voren. Waar de Galaxy standaard als 7zitter wordt verkocht wordt de S-Max standaard geleverd als vijfpersoonsauto. De Galaxy heeft standaard een opklapbare derde zitrij met twee stoelen, die ook door volwassenen kunnen worden gebruikt. De S-Max biedt een derde zitrij tegen een meerprijs. De derde zitrij van de S-Max is alleen door kinderen goed te gebruiken. Net als de Galaxy is de S-Max voorzien van vele gezinsvriendelijke voorzieningen: van een tweede binnenspiegel om de kinderen achterin in de gaten te houden tot een waar arsenaal aan bakjes en vakjes. Ook hiermee is de S-Max veel praktischer dan menig andere auto.

Foto's

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in!

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef je mening

Voor welke energiebron zou u kiezen bij de aanschaf van een zevenzitter?

Laden ... Laden ...

Meest bekeken

Inloggen