Het nieuwsoverzicht met artikelen over "zevenzitters"

Nog geen lid, registreer nu! Of wachtwoord vergeten?

Weblog

Nooit meer een Renault Grande Espace…

September 26, 2013, door Janno Roele

Afgelopen zomer is dan toch gebeurd waar mijn vrouw al die tijd al bang voor was. Onze Renault Grand Espace heeft ons in de steek gelaten. Erg vervelend en helemaal omdat dit op de eerste reisdag van onze vakantie gebeurde en niet leuk om met vier kinderen langs de autobahn te staan. Bij deze een (kort) verslag.

Vlak voor de vakantie dacht ik nog laat ik eens verantwoord doen dus heb de auto nog even goed na laten kijken door onze Renault Garage. Toen ik deze auto bijna vier jaar geleden heb gekocht heb ik deze auto maar bij een echte Renault Dealer in onderhoud gedaan om zo het risico te beperken op problemen aangezien mijn omgeving mij nogal eens wees op voorbeelden van mensen die grote problemen hebben gehad met en Renault Grand Espace. Al met al leverde de check voor de vakantie een mooie reparatie op van ruim 700 euro. Niet getreurd dit gaf me wel het gevoel met deze auto met een gerust hart op vakantie te kunnen. Toen gebeurde het, vlak voorbij Stuttgart, verscheen er de melding in mijn scherm "Laadcentrum defect". Tegelijk was de stuurbekrachtiging eraf! Met de nodige moeite de auto langs de Autobahn A8 gekregen. Eenmaal tot stilstand kwam er rook onder de motorkap vandaan en rook ik een branderige geur van verbrand rubber. Vrouw en vier kinderen in de auto kregen inmiddels ook mee dat er iets niet klopt. En daar sta je dan... Oke bottom-line is de pomp/motor van de airco kapot gegaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de multiriem is geknapt en die is zo geknapt dat deze ook de distributieriem heeft meegetrokken. Al met al dus door de kapotte aircopomp een volledig kapotte motor. Mijn verbazing zit nu in het feit dat een klein defect dermate vervolgschade met zich meebrengt. Helaas komt de garage ook niet verder dan mij te vertellen dat dit niet vreemd is en dat ik gewoon pech heb gehad. Al met al een reparatie van minimaal 3.500 en met de reparatie van vlak voor de vakantie een kostenpost van 4.200 euro. Vervelende bijkomstigheid is dat de auto bij Stuttgart tevens is blootgesteld aan noodweer en bewerkt is met hagelstenen zo groot als tennisballen wat de verzekering heeft doen besluiten de auto economisch Total-loss te verklaren... Van de garage na lang aandringen en verschillende malen de situatie uit te leggen drie weken een vervangende Renault Espace gekregen. De vraag is hoe nu verder? Toch nog de weg naar Renault Nederland bewandelen om tegemoetkoming in de schadelast? Helaas gaat een nieuwe Renault Espace geen optie meer worden omdat het vertrouwen in deze auto een flinke deuk heeft opgelopen... Hoe is het nu verder gegaan tijdens de vakantie zal je je afvragen? Nou uiteindelijk hebben we via de verzekering een vervangende auto gekregen. We hebben dus drie weken rond mogen rijden in een Ford S-Max. Leuke ervaring waarover later meer... Daarnaast moet er nu een nieuwe auto komen waarover ook binnenkort meer en zal ik jullie meenemen in het proces voor een nieuwe 7zitter... Wat blijft is mijn ervaring dat de Renault Grand Espace. Het is een geweldig functionele 7zitter die ongelofelijk veel ruimte biedt aan gezinnen met vier kinderen. Als je ziet wat je mee kan nemen op vakantie en hoe comfortabel iedereen in deze auto zit blijft het een geweldige oplossing in het MPV segment. Wellicht als je deze auto nieuw kan rijden loop je wellicht niet tegen de technische problemen aan maar voor een tweedehands rijder als ik moet loop je een groot risico dat je tegen de technische problemen aan gaat lopen. Voor mij in drie jaar tijd het vervangen van de versnellingsbak (2 jaar geleden) en de kapotte motor zoals beschreven in dit artikel toch goed voor bij elkaar een kostenpost van meer dan 8.000 euro. Dit bovenop de constatering dat mijn auto na 8 jaar (bouwjaar 2005), een nieuwprijs van rond de 65.000 euro en 150.000 kilometer op de teller totaal waardeloos achterblijft! Dit maakt het naast de functionele kwalificaties wel een erg dure 7zitter... Reden genoeg voor mij inmiddels om de stelling aan te gaan "nooit meer een Renault Grande Espace"...

Foto's

8 Reacties

  • Wim Kievits says:

    beste Janno, een zuur verhaal, en ja dat kan iedereen overkomen. Ik herinner mij nog toen ik m’n eerste 2e hands Chrysler Grand Voyager (inmiddels ook passé door opgeblazen motor) aanschafte, dat de verkoper weigerde om mij een Espace te verkopen. Wat is nu wijsheid geweest. Inmiddels rij ik met de 2e CGV en misschien met evenveel plezier als jij in je RGE. Ik denk dat de boodschap moet zijn dat dit zwaard altijd boven je hoofd zal hangen, het enige alternatief is rijden in een nieuwe auto, en ook dat biedt na 3 jaar geen garantie meer….. We weten het allemaal op zo’n moment: autorijden is niet normaal, maar is een grote luxe ! Sterkte met het selectieproces !

  • Jan alleman says:

    Ik ben zo boos op Renault .Ze verkopen prut auto’s .Die auto’s zijn gemaakt om kapot tegaan.Het is een grote oplichtersbende .Alles wat uit Frankrijk komt deugt voor geen meter .Voor mij de volgende keer een Duitser of Japanner.Die Fransen hanteren de Gillette methode het artikel krijg je bijna voor niks maar de onderdelen duurder dan bij een Mercedes.Let op let op let op koop nooit een Franse auto als je geen dief van je eigen portemonnee wilt zijn .

  • J.Veninga says:

    Ben sinds 2010 in bezit van een Renault espace Initiale 3 L diesel automaat .fantastiche auto,Na 1 jaar.rammel bij de dynamo. Poelie werkt niet goed moest vervangen worden,maar dat was niet gemakkelijk.poelie heeft 7 sporen( de meeste hebben 6 sporen.) alleen te verkrijgen met nieuwe dynamo,je hebt gelijk te gek voor woorden ,maar helaas onmogelijk losse poelie niet te koop in Sanje(woon ik)Frankrijk of N.L..Puur diefstal. Totaal kosten1200 euro.Half jaar later liep vermogen terug tot hij geen helling meer op kon. Naar garage( Sanje ) eerst nieuwe lucht massameter ingezet( later bleek dat deze bedoeld is voor een Alfa 1900. Afin 180 € moet kunnen.Helaas was niet de oorzaak.goede raad is duur,injectors testen ,halve motor demonteren.6 injectors testen door 2 ver schillende bedrijven.fuctioneerden nog voldoende.Spruitstuk schoongemaakt(zat vol gekoekt) .Weer gemonteerd , probleem was er nogsteeds.weer 900€ erbij.wisten geen oplossing .Heb diesel bedrijf in Nederland gebeld .advies was nieuwe ,,klep brandstof pomp,,o.k.naar Spanje laten komen kosten tot 250€. Motor weer demonteren e. Monteren .kosten700€,maar hij deed het weer ,alleen was hij minder krachtig als voorheen,afijn was al blij dat inkeer kon rijden,heeft 8weken geduurd.Is 2jaar goed gegaan. Op weg naar N.l. Gestrand bij Pamplona ,geen power meer.(ellende) moest op deambulance naar N.l. .Na 3 was hij in N.l.naar de dieslspecialis.Volgens hen waren de injectors kapot.O.K.reparen maar .kosten 5300€.Gaat lekker zo,enjectors kosten bij hun 350 p/St,bij Renault 450€..Kassa !!!!!!.Afijn hij reed weer .3weken later weer terug naar sp.Na 3 mond later weer naar N.l , alles gaat goed . 2mnd later weer naar Esp ,grote beurt gehad ,vol goede moed.tot!!!50 km voor Parijs u raad het al,,,,geen power!!!!!!.Op 75 procent vermogen teruggereden,.Weer naar diesl specialist.aan de computer.,luchtmassameter gaf een waarde van nul.Dus nieuwe besteld,kosten 405€,volgende dag terug.Nu komt het ,een soort koker tussen l.m.meter en luchtfilter er afgehaald,blijkt rooster van de lemmeten.vol te zitten met een soort gedegenereerde schuim rubber te zitten.Binnen zijde van de koker is beplakt met een soort schuimrubber die los is gaan zitten( kan allemaal bij Renault)waar ieder keer iets vanaf is geblazen..Vermoedelijk zijn er door vervanging van het luchtfilter stukjes losgelaten door het gerommel.De storingen waren er altijd na een grote beurt .Vermoedlijk had ik een hoop geld bespaard als de heren monteurs hun werk goed hadden gedaan.Het spul is er uit gehaald enhij rijd nu weer als toen ik hem kocht.Het blijft mij een raadsel dat niemand het heeft gezien of heeft geweten.Hopelijk zijn de kosten nu voorbij,en doe ik hoop mensen met mijn relaas een groot plezier mee.Intussen of een nieuwe sleutel190€ ,accu 169€, en 3banden 600€ gekocht.Alles van mijn AOW .bij mij thuis mag de naam Renault niet meer genoemd worden .

  • E van der Linde says:

    Hoi Allen,

    Tragische verhalen. Zuur dat je je centen zo in mist op ziet gaan. Vandaag is mijn tweedehands Grande Espace uit 2001 door de 270000 km gegaan. Af en toe wel wat kuren maar komende januari voor groot oderhoud naar de dealer. Als ik kijk naar de aanschafprijs dan kan ik me er al geen buil meer aan vallen. En het comfort en de ruimte blijven super. Wellicht na het garagebezoek een ander verhaal maar tot op heden zeer tevreden over de eerste 25000 km.

  • Julien says:

    Beste Janno, dank voor het delen van je ervaring. Wij zijn nu op onze vakantie in Frankrijk ook getroffen door een gesprongen multiriem van onze GE 2.0t (2008). Gelukkig zonder de extra schade die jij beschrijft. De monteur van de garage wees mij erop dat de kapotte ‘correine’ waarschijnlijk te kort was waardoor hij abnormaal was versleten en zelfs verbrand. Volgens hem was de standaard specificatie 2 cm te kort omdat de poulie van de airco pomp groter is dan de standaard. In de onderhoudshistorie heb ik niets over een vervangende aircopomp gelezen dus mogelijk dat er in de fabrieksspecificaties een fout is geslopen waardoor de multiriem die met de distributieriem is vervangen gewoon te klein is ingekocht. Ik vraag me af of zoiets bij jullie ook gebeurd kan zijn, wellicht juist in die vakantiebeurt van de garage. Dan zou niet de aircopomp maar juist de snaar het probleem zijn geweest. In dat geval zou de schade op de garage of Renault kunnen worden verhaald (helaas is het nu wat lang geleden…)

  • Dhr. R. Tjoeng says:

    Dit verhaal komt mij niet onbekend voor. Ik ben het ermee eens als ze het doen is het een fantastische auto. Mijn Espace altijd bij de officiele Reanault Dealer in onderhoud geweest. Net een grote beurt laten doen bij 100.000 km. Haal hem vrijdag middag op en merkte al dat hij een ander geluid maakte als anders. Zaterdagochtend richting Maastricht op de snelweg opeen vermogen verlies en een mooie witte pluim achter de auto. Turbo kapot. Na controle bij Renault bleek er geen versnellingsbakolie erin te zitten. Ik word door Renault ervan beschuldig dat ik zelf aan de auto heb zitten werken!!! Hoe dan net een grote beurt gehad. In iedergeval Renault wilt mij niet tegemoet komen. Een dure auto van bijna 70000 euro is na 100000 kilometer op. Schadepost 9000 euro. Auto maar verkocht. Heb geen vertrouwen meer in het merk Renault. Mijn vader rijd een Clio, ook alleen maar problemen. Kijk altijd nog vanuit mijn ooghoeken na een Renault Espace, maar voor mij nooit meer een Renault

  • R.Lee says:

    Beste allen, wij verkopen onze multimac, 4zits, model 1260, zwart.
    Bij interesse graag mailen naar rsjlee@hotmail.nl

  • Hans Walter Groeneweg says:

    Ik heb de verhalen met herkenning zitten lezen, maar ook met een nieuwe renault, ik rij zelf een nieuwe grand secien, en wat een ander meneer schrijft is helemaal waar, “Ik ben zo boos op Renault .Ze verkopen prut auto’s .Die auto’s zijn gemaakt om kapot tegaan.Het is een grote oplichtersbende .Alles wat uit Frankrijk komt deugt voor geen meter .Voor mij de volgende keer een Duitser of Japanner.Die Fransen hanteren de Gillette methode het artikel krijg je bijna voor niks maar de onderdelen duurder dan bij een Mercedes.Let op let op let op koop nooit een Franse auto als je geen dief van je eigen portemonnee wilt zijn .” er staat 120.000 kilometer op de teller en er is al voor de 2de keer een distributie ketting in gegaan, en renault nederland is niet thuis, ze doen in valheid ingeschriften want opeens heb je geen onderhoud gegeven, en ik dacht nog wel nieuwe auto alles bij renaul laten doen en dan bedonderd worden, dus ook voor mij geen renault meer, ik snap ook niet dat er nog mensen er 1 willen kopen, er staat zoveel negatiefs over renault, dat er geen verbod op komt.

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in en laat je naam en e-mailadres achter. Jouw e-mailadres zal niet op de site worden vermeld.

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ouder artikel: Facelift Land Rover Discovery (03 September 2013)

Nieuwer artikel: Tijd voor de winterbanden of all season ook voldoende? (16 October 2013)

Volg 7zitter op Facebook

Like 7zitter op Facebook om op de hoogte te blijven van onze updates.

Advertenties

Geef je mening

Wat is jouw nummer 1 uit de top 10?

Loading ... Loading ...

Most wanted

Inloggen