Nooit meer een Renault Grande Espace…


26 sep 2013

Nooit meer een Renault Grande Espace…

Vlak voor de vakantie dacht ik nog laat ik eens verantwoord doen dus heb de auto nog even goed na laten kijken door onze Renault Garage. Toen ik deze auto bijna vier jaar geleden heb gekocht heb ik deze auto maar bij een echte Renault Dealer in onderhoud gedaan om zo het risico te beperken op problemen aangezien mijn omgeving mij nogal eens wees op voorbeelden van mensen die grote problemen hebben gehad met en Renault Grand Espace. Al met al leverde de check voor de vakantie een mooie reparatie op van ruim 700 euro. Niet getreurd dit gaf me wel het gevoel met deze auto met een gerust hart op vakantie te kunnen.

Toen gebeurde het, vlak voorbij Stuttgart, verscheen er de melding in mijn scherm “Laadcentrum defect”. Tegelijk was de stuurbekrachtiging eraf! Met de nodige moeite de auto langs de Autobahn A8 gekregen. Eenmaal tot stilstand kwam er rook onder de motorkap vandaan en rook ik een branderige geur van verbrand rubber. Vrouw en vier kinderen in de auto kregen inmiddels ook mee dat er iets niet klopt. En daar sta je dan…

Oke bottom-line is de pomp/motor van de airco kapot gegaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat de multiriem is geknapt en die is zo geknapt dat deze ook de distributieriem heeft meegetrokken. Al met al dus door de kapotte aircopomp een volledig kapotte motor. Mijn verbazing zit nu in het feit dat een klein defect dermate vervolgschade met zich meebrengt. Helaas komt de garage ook niet verder dan mij te vertellen dat dit niet vreemd is en dat ik gewoon pech heb gehad. Al met al een reparatie van minimaal 3.500 en met de reparatie van vlak voor de vakantie een kostenpost van 4.200 euro. Vervelende bijkomstigheid is dat de auto bij Stuttgart tevens is blootgesteld aan noodweer en bewerkt is met hagelstenen zo groot als tennisballen wat de verzekering heeft doen besluiten de auto economisch Total-loss te verklaren… Van de garage na lang aandringen en verschillende malen de situatie uit te leggen drie weken een vervangende Renault Espace gekregen. De vraag is hoe nu verder? Toch nog de weg naar Renault Nederland bewandelen om tegemoetkoming in de schadelast? Helaas gaat een nieuwe Renault Espace geen optie meer worden omdat het vertrouwen in deze auto een flinke deuk heeft opgelopen…

Hoe is het nu verder gegaan tijdens de vakantie zal je je afvragen? Nou uiteindelijk hebben we via de verzekering een vervangende auto gekregen. We hebben dus drie weken rond mogen rijden in een Ford S-Max. Leuke ervaring waarover later meer… Daarnaast moet er nu een nieuwe auto komen waarover ook binnenkort meer en zal ik jullie meenemen in het proces voor een nieuwe 7zitter…

Wat blijft is mijn ervaring dat de Renault Grand Espace. Het is een geweldig functionele 7zitter die ongelofelijk veel ruimte biedt aan gezinnen met vier kinderen. Als je ziet wat je mee kan nemen op vakantie en hoe comfortabel iedereen in deze auto zit blijft het een geweldige oplossing in het MPV segment. Wellicht als je deze auto nieuw kan rijden loop je wellicht niet tegen de technische problemen aan maar voor een tweedehands rijder als ik moet loop je een groot risico dat je tegen de technische problemen aan gaat lopen. Voor mij in drie jaar tijd het vervangen van de versnellingsbak (2 jaar geleden) en de kapotte motor zoals beschreven in dit artikel toch goed voor bij elkaar een kostenpost van meer dan 8.000 euro. Dit bovenop de constatering dat mijn auto na 8 jaar (bouwjaar 2005), een nieuwprijs van rond de 65.000 euro en 150.000 kilometer op de teller totaal waardeloos achterblijft! Dit maakt het naast de functionele kwalificaties wel een erg dure 7zitter… Reden genoeg voor mij inmiddels om de stelling aan te gaan “nooit meer een Renault Grande Espace”…