Puur praktisch. Of puur rij plezier?


21 feb 2010

Puur praktisch. Of puur rij plezier?

Verso, Verso…. is dat een model of uitvoering. Google zet je niet echt tot nadenken, dus na een paar seconden wist ik het!! Het is een Toyota Corolla. De Toyota website zegt tegenwoordig ook gewoon Verso. Een begrip lijkt het dus. Eenmaal toch bezig dan wil ik de history van de Corolla weten. Beginnende met mn geboortejaar……hmm toen zag ie er al mooi uit vond ik. Heb voor de volledigheid wat foto’s bijgevoegd. Het had toen al een 7-zitter kunnen zijn. Eigenlijk is het concept niet veel veranderd, maar Marketing heeft al die jaren goed ingespeeld op de trends. Het klinkt alleen nu wat hedendaags..

‘ruimte om jezelf te zijn’, ‘veelzijdigheid was nooit zo aantrekkelijk’, ‘De variabele indeling past bij elke levensstijl” maak van elke rit een belevenis’ en als klap op de vuurpijl: ‘Voor toyota is kwaliteit een manier van leven. zelfs het beste is voor verbetering vatbaar’…..

Ook vond ik in een artikel dat de Toyota Verso door het Nederlandse publiek is verkozen tot Gezinsauto van het Jaar 2010. Een gezinsauto met 7 zitplaatsen met Toyota’s Easy Flat 7-systeem. De Verso en twee ander genomineerde modellen waren geselecteerd door een vakjury van redacteuren van ANWB Kampioen en de door Jonge Gezinnen uitgegeven bladen Ouders van Nu, Kinderen en Groter Groeien. Voor de verkiezing zette Toyota de 5-persoons 1.6 VVT-i Aspiration van 26.770 euro in. De prijslijst van de Toyota Verso begint al bij 25.990 en eindigd ongeveer bij 38.480 euro.

Met het Easy Flat 7-systeem kunnen de stoelen snel en gemakkelijk geordend worden in meer dan 30 verschillende combinaties, met inbegrip van een zeven-zit en twee-zits-modus met een vlakke laadruimte. Helaas had mijn testmodel niet het Easy flat 7-systeem, dus zal ik de verhalen maar moeten geloven. Wel moet ik toegeven dat het inderdaad zeer simpel is om op korte tijd een vlakke laadruimte te creëren.

Na wat speurwerk: De Toyota Easy Flat-7 systeem maakt het mogelijk dat de achterstoelen afzonderlijk worden plat gevouwen. Bediening via hendels zijn ontworpen en geplaatst voor maximaal gebruiksgemak. Het vouwen kan in een snelle eenvoudige beweging. Er is geen noodzaak om de hoofdsteunen te verwijderen – eenvoudig de rugleuning helemaal naar voren duwen en het zitkussen valt naar beneden, waardoor een vlakke ondergrond ontstaat. Maak zeven zitplaatsen, vijf zitplaatsen, of een twee zits in een handomdraai. Het is dus niet nodig om de stoelen te verwijderen en ergens op te slaan. De tweede en derde rij kunnen onafhankelijk van elkaar worden weggeklapt. De eerste en tweede rij stoelen zijn volledig instelbaar om vooruit en terug te schuiven. Daarnaast zijn de voorstoelen in hoogte verstelbaar. Een gemakkelijk te gebruiken walk-in mechanisme bij de tweede rij zitplaatsen zrgt voor een gemakkelijke toegang tot de derde rij stoelen.

Begin nu wel iets meer te begrijpen waarom mijn ‘ouwe heer’ jubelend spreekt over zijn nieuwe aanwinst. Zijn versie heeft 177pk, dus een rappe wagen, stuurt en schakelt heerlijk. Moest wel alweer gaan opletten ivm eventuele snelheidsboetes…..een te goede gebruikerservaring ?!?!. En een ruimte, handige portiervakken – waarin ook drinkflesjes passen – en allerlei opbergvakjes waar je veel snoep en eten kan opbergen voor een lange tocht. Volgens mij was het woord dat hij gebruikte: Grandioos! Helaas heb ik geen foto als bewijs meer kunnen vinden, maar ik moet zeggen de Verso heeft inderdaad een forse bagageruimte: 484 liter (in de 7-zitter met neergeklapte derde zitrij); een must voor die klus-freak zonder aanhanger, die een zaagtafel, verdunningsbank, 2 stofzuigers en een stelling wist te herbergen. Oh ja, je kan hem ook gebruiken als een praktische gezinsauto.

Toyota heeft de hele Verso lijn voorzien van de Toyota Optimal Drive technologie. Dat levert, ten opzichte van voorgaande motoren met gelijke inhoud een tot 20% hoger motorvermogen op, terwijl de CO2-uitstoot tot 12% lager is en het brandstofverbruik eveneens fors is gedaald. Bovendien zijn nagenoeg alle Toyota’s Verso voorzien van een groen energielabel B of C.
Praktisch en heel veel rijplezier dus!