In onze blogs bespreken we het laatste nieuws op het gebied van zevenzitters

Nog geen lid? Registreer nu! Of wachtwoord vergeten?

Blog

Review Renault Grande Espace

november 19, 2011, door Janno Roele

Ruimte De Renault is een geweldige auto als het gaat om ruimte. Ik heb zes stoelen en heb daarmee veel flexibiliteit in de auto. Achterin kan je kiezen voor de best passende opstelling. Je kan bijvoorbeeld een bankje maken in het midden met drie stoelen en er nog eentje achterin plaatsen. Of je kan twee stoelen in het midden en twee achterin plaatsen. Zelf heb ik gekozen voor de opstelling waarbij ik een bankje in het midden heb gemaakt van drie stoelen en er eentje achterin heb geplaatst. Misschien niet zo sociaal voor het kind helemaal achterin maar wel erg praktisch. Aangezien onze jongste (vierde kind) nog in de kinderwagen zit hoef je nooit meer de kinderwagen uit elkaar te halen maar kan deze zo achterin gereden worden. Daarnaast kan je als je op vakantie gaat achterin tassen en spullen stapelen tot aan het plafond. Met een groot gezin geen overbodige luxe. Als bestuurder heb je ook echt een captain seat. De ruimte voorin is groot en het geeft je nog eens een ruimtelijk gevoel doordat het voorruit een heel stuk doorloopt richting de motorkap. Daarnaast heb je voorin veel verschillende vakjes om spullen in te stoppen. Omdat de auto toch groot van formaat is, is parkeren soms een uitdaging. Op mijn Espace heb ik dan ook parkeersensoren (of een ouwetruttenbumper) wat het inparkeren makkelijker maakt. Ik moet wel eerlijk toegeven dat mijn sensoren niet altijd even consequent gaan piepen maar tot nu toe heeft dit nog niet tot grote schade geleid. De 7zitter heeft vier normale deuren en een achterklep. Bij het in- en uitstappen is het wel echt van belang om goed op te letten dat je met de deuren niet tegen andere auto’s aankomt. Helemaal met kleine kinderen die je ook zelf nog een keer in zitjes moet vastzetten. Als het goed is wordt dit dus met de jaren makkelijker als de kinderen groter worden. Om bij de vierde stoel achterin te komen maken wij in de praktijk altijd gebruik van de achterklep. Doordat er vier volwaardige stoelen achterin zitten betekend het wel dat stoel voor stoel vrij zwaar is. Dus instappen via een deur wordt lastig omdat je of de hele stoel dan naar voren moet klappen (te zwaar voor kinderen), of de rugleuning plat moet klappen maar dan is het nog steeds een hele klauterpartij. De achterklep is dus een prima oplossing hoewel onze kinderen ook nog wel eens gewoon helemaal over de rugleuning van de andere stoelen heen klimmen. Tenslotte, maar wellicht ten overvloede, kan je alle stoelen achterin er nog uithalen waardoor een enorme laadruimte ontstaat. Het is nog net geen Transsporter maar het scheelt niet veel… Rijcomfort Nu moet ik beginnen met te melden dat de meeste kilometers in de auto worden gemaakt door mijn vrouw en ik meestal lange stukken rij. Ik begin met de conclusie en dat is dat ik de auto ondanks zijn grote toch echt prettig vind rijden. Wij hebben een benzine motor 2.0 Turbo (handgeschakeld). Klinkt niet als echt een hele zware motor voor een auto met dit gewicht maar de prestaties zijn toch prima. Op de snelweg merk je dat de Turbo goed zijn werk doet en je voldoende power tot je beschikking hebt (voor een familieauto dan in ieder geval). Het optrekken is wat minder snel, dus daar moet je het niet meer van hebben. Verder is het soms lastig om met de climate control de auto op de juiste temperatuur te krijgen zodat het voor iedereen comfortabel is. Techniek De Renault Espace staat niet bepaald bekend om zijn hoogwaardige techniek. Met name de Turbo en de versnellingsbak willen het nog wel eens begeven. Helaas heb ik die ervaring inmiddels ook al gehad en is de versnellingsbak geheel vervangen. Met mijn lokale Renault Dealer ben ik gelukkig tot goede afspraken gekomen, gezien de leeftijd en het aantal kilometers van de auto. Toen ik de auto kocht waren er al problemen met de koppeling maar helaas was de Bovag garantieperiode verlopen voordat ik de problemen met de versnellingsbak heb gekregen. Verder toch ook al het nodig onderhoud gehad. Stuurkogels (beide kanten) al vervangen, vliegwiel vervangen, ACCU vervangen, etc. Deels te wijten aan ouderdom maar een aantal zaken komen toch echt te vroeg gezien de leeftijd en het aantal kilometers van de auto! Als ik kijk naar de kosten die ik gemaakt heb zijn ze toch aanzienlijk hoger dan ik had gebudgetteerd. Conclusie Over het algemeen ben ik dus zeer tevreden over de ruimte van de auto, met recht kunnen we deze auto ook het predicaat “Groot Geschapen zevenzitter” meegeven. Geweldig hoeveel mogelijkheden je hebt en wat je dus nog aan bagage mee kan nemen, als je de auto uitrust met zes stoelen. Ik denk dat als je zeven stoelen nodig hebt dat dan de ruimte achterin snel vol zit. Het rijcomfort is prima voor een auto van deze omvang. Nadeel van de ruimte is wel dat als je de auto moet wassen en uitzuigen je toch echt wel even bezig bent (minor detail). De belangrijkste kanttekening zit in de techniek. Het blijft lastig om de betrouwbaarheid van de auto goed te waarderen. Afgaande op mijn onderhoudskosten moet ik concluderen dat de auto duur is in gebruik. Al met al heeft het mij er niet van weerhouden om een set winterbanden aan te schaffen dus ik hoop toch nog zeker enkele jaren plezier te hebben van mijn 7zitter, de Renault Espace. Nu rest nog de vraag: “vind je het een mooie auto?”. Dat blijft een goed maar lastig te beantwoorden vraag. Het meest diplomatieke antwoord hierop is: in de categorie 7zitter vind ik dit toch een mooie auto! Denk je hier anders over laat het me dan weten…

Foto's

Reageer zelf

Wil je reageren op dit weblog? Vul hieronder je reactie in!

Als je je eenmalig aanmeldt als lid van 7zitter hoef je nooit meer je naam, e-mailadres of de beveiligingscode in te vullen. Bovendien kun je dan zien in welke auto de andere leden rijden, hun profiel bekijken en je eigen profiel aanmaken. Meld je nu aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ouder artikel: Opel Sintra, wie kent hem niet… (14 November 2011)

Nieuwer artikel: Renault Grand Scenic modeljaar 2012 (01 December 2011)

Geef je mening

Voor welke energiebron zou u kiezen bij de aanschaf van een zevenzitter?

Laden ... Laden ...

Meest bekeken

Inloggen