Voor elk wat wils…


3 mrt 2010

Voor elk wat wils…

Ford brengt het duo als eerste uit met het nieuwe C-segmentonderstel. Deze basis delen ze ook met de nieuwe Mazda 5. Later zal de Focus volgen. Voor het 7-zitter publiek zijn beide wagens interessant, maar de Grand C-Max heeft een langere wielbasis en dat betekent,….ruimte en dus geschikt voor grote gezinnen! De Grand C-Max heeft net als de Mazda 5 mooi weggewerkte dubbele schuifdeuren die makkelijk toegang tot de auto verlenen. Gezien de auto’s groter worden en de parkeerplaatsen niet, is een schuifdeur een additioneel comfort met het inladen. Ten opzichte van de C-Max heeft de Grand C-Max een hoger dak en zal je als bestuurder ook hoger zitten. Uit eigen ervaring betekent dat vaak dat het het interieur ruimtelijker aanvoelt.

Deze stijlvole wagen met veel flexibiliteit zal zeker grote ogen gooien in zijn segment. Ford geeft aan dat ze met name richten op superieur comfort, ergonomie, veiligheid en soepele, milieuvriendelijke motoren. Belangrijkste voor de 7-zitter rijders is natuurlijk hoe het interieur is ingedeeld, hoe de wagen mensen comfortabel mee kan nemen en genoeg bagage kan bergen. Voor de berijder is er aan alle comfort gedacht en volgens Ford zou de bestuurder door de indeling een betere rijbeleving krijgen. Hoger zitten brengt ook overzichtelijkheid met zich mee, dus ik ga ervan uit dat het wel degelijk correct zal zijn.

Voor de indeling is het voor de volledigheid beter de Ford website en Autoweek te quoten: ‘Voor de toegang naar de derde zitrij bedacht Ford dat het handig is als je de middelste stoel van de tweede zitrij kan wegklappen, die verdwijnt onder de rechterstoel. Dan kun je de twee buitenste zittingen altijd laten staan en heb je een 2+2+2-opstelling. De C-Max heeft net als het huidige model weer de achterbank die je gemakkelijk ombouwt tot tweezitsbank. Dit is slechts een van de vele handige innovaties waarmee niet alleen het comfort van de achterste passagiers wordt vergroot, maar waarmee de auto ook nog eens een stuk praktischer wordt. Als u een lege en platte laadruimte nodig heeft, hoeft u alleen maar de zitplaatsen op de tweede en derde rij neer te klappen. Het interieur kan heel eenvoudig worden aangepast, omdat alle mechanismen zo zijn ontworpen dat ze met slechts één hand bedienbaar zijn. Tevens heeft de 5-zits C-MAX met drie aparte 40/20/40 neerklapbare zitplaatsen dezelfde zitplaatsopstelling als het huidige model. Verder bestaat er een zitopstelling waarbij de buitenste zitplaatsen diagonaal naar achteren en naar binnen kunnen worden geschoven om zo een luxueuze 2+2 opstelling te creëren.’

Qua motoren introduceert Ford nieuwe Diesels conform de ecotechnologie. De zogenaamde EcoBoost motoren zullen minder CO-2 uitstoten ten opzichte van ander vergelijkbare motoren en minder brandstof verbruiken. De 1.6 EcoBoost met 150 en 180 pk zal in de twee MPV’s debuteren. De Diesel varianten 1.6 en 2.0 TDCi zijn ook vernieuwd door het nieuwe commonrailsysteem en turbocompressors. De 1.6 TDCi zal in 95 en 115 pk geleverd worden. Aanvullend zal de 2.0 TDCI respectievelijk 140 pk en 163 pk verschijnen. Deze laatste is leverbaar met de Powershift-bak (zes versnellingen) met dubbele koppeling. Volgens Ford zal het brandstofverbruik moeten kunnen verbeteren tot wel 10% in vergelijking met een conventionele automatische versnellingsbak.

C-Max, Grand C-Max, voor elk wat wils lijkt het inderdaad. Wij zijn benieuwd naar de rij-ervaring… Maar zoals gezegd, dat is nog even wachten tot na de zomer.. Tegen die tijd zullen we vast wat vergelijkingen kunnen doen met de Mazda 5, De Peugeot 5008 of Renault Grand Scénic….