Einde van het Touran-tijdperk?


24 apr 2020

Einde van het Touran-tijdperk?

De Touran, waarvan de naam het combineren van Touring en Sedan is, werd in 2003 op de markt gebracht om de leemte op te vullen die was ontstaan tussen de Sharan en de kleinere Volkswagens. Deze taak bleek de Touran uitermate goed te kunnen vervullen; in de hoogtijdagen tussen 2004 en 2007 werden er jaarlijks gemiddeld 5.500 nieuwe Tourans verkocht. Behalve het rijcomfort en het herkenbare uiterlijk bood de Touran een even compacte als effectieve optie tot zeven zitplaatsen. Met in totaal bijna 48.000 verkochte (nieuwe) exemplaren was de Touran in Nederland meest populaire auto met 7-persoons optie onder de Volkswagens.

De Touran is zeker niet de enige midi-MPV die in zwaar weer verkeert. Ook de Opel Zafira, Citroen Picasso en Renault Scénic zagen hun populariteit reeds dalen tot een dieptepunt, althans, als het om de nieuw verkochte exemplaren gaat. De midi-MPV lijkt het slachtoffer te worden van de opkomst van cross-overs en SUV, zoals de Volkswagen Tiguan Allspace.

Tourans uit Duitsland

Toch hoeven Touran-liefhebbers niet te wanhopen, want voorlopig hoeven we nog geen afscheid te nemen! Ten eerste blijft de Touran de komende jaren als occasion nog steeds een aantrekkelijke optie als 7-persoons auto. Ten tweede blijft de Touran nog steeds leverbaar bij onze oosterburen. Het importeren van auto’s uit Duitsland lijkt veel moeite, maar kan door gespecialiseerde autobedrijven in een handomdraai geregeld worden.

Een 7-persoons Touran uit Duitsland importeren? Mail de redactie!


Lees verder over: